George Lois – ένα σπάνιο «διαφημιστικό» μυαλό

February 2, 2015 Uncategorized 0 Comments

Ο George Lois είναι ένας από τους πλέον επιτυχημένους διαφημιστές του κόσμου που άλλαξε με τις ιδέες και το έργο του την πορεία της Αμερικάνικης, και όχι μόνο, κουλτούρας.

Γεννήθηκε το 1931 στην Νέα Υόρκη και έγινε διάσημος για τις δημιουργικές ιδέες που είχε και υλοποίησε σχετικά με προϊόντα, υπηρεσίες και πρόσωπα.

Από μικρός έδειξε την τάση του προς την ξεχωριστή δημιουργική σκέψη. Για ένα τεστ, θυμάται ο ίδιος σε μία συνέντευξη που έχει δώσει, ένας καθηγητής έδωσε στους μαθητές ορθογώνιες κόλλες χαρτί και τους ζήτησε να σχεδιάσουν τέλεια ορθογώνια. Όλοι άρχισαν να κόβουν και να σχεδιάζουν, ενώ ο George Lois δεν έκανε τίποτα. Όταν ο καθηγητής άρχισε να μαζεύει τις εργασίες από κάθε έναν ξεχωριστά, εκείνος έδωσε μία από τις αρχικές ορθογώνιες κόλλες με την υπογραφή του. Ο καθηγητής θεώρησε την κίνηση αυτή «μαθητικό καπρίτσιο» αλλά για τον George Lois ήταν απλό: «Είχα ήδη έτοιμο ένα τέλειο ορθογώνιο. Δεν χρειαζόταν να κάνω κάτι άλλο». Παράδειγμα για την συνάμα μινιμαλιστική αλλά και πολυσύνθετη σκέψη του. Η δουλειά του πάντα θα στηριζόταν σε ασύμμετρα γραφικά και σλόγκαν γεμάτα χιούμορ και σαρκασμό.

Υποχρεώθηκε να υπηρετήσει 2 χρόνια στον πόλεμο της Κορέας (1950 – 1953). Ο George Lois θεώρησε τότε ότι έχασε δύο χρόνια από τη ζωή του για τον «ανόητο αυτόν πόλεμο» αλλά και πάλι αξιοποίησε την εμπειρία με τον καλύτερο τρόπο. Χρόνια μετά εμπνεύστηκε 2 από τα σημαντικότερα αντιπολεμικά «έργα» του – εξώφυλλα για το περιοδικό Esquire.

Μετά από καιρό σε διάφορες διαφημιστικές εταιρείες άνοιξε την δική του φίρμα – Paper, Koening Lois. Η πρώτη δουλειά που ανέλαβε έμελλε να μείνει στην ιστορία. Δεν ήταν άλλη από την διαφήμιση της Xerox, για την οποία έβγαλε φωτογραφία μία μαϊμού να χρησιμοποιεί το φωτοτυπικό μηχάνημα, ένδειξη του πόσο εύκολα ήταν στην χρήση τα μηχανήματα της εταιρείας.

Εξίσου καινοτόμα ήταν και η διαφήμιση – ύστατη προσπάθεια – του MTV για να αναζωογονήσει το κοινό του. Το spot ήταν συνεχόμενες γραφιστικές αλλαγές τις οποίες θα διέκοπτε ένα μήνυμα: «αν δεν πιάνεις το MTV στην περιοχή σου, πάρε τηλέφωνο και πες Θέλω το MTV μου». Για την υλοποίηση αυτή έπεισε τον Mick Jagger των Rolling Stones – κίνηση που όπως αποδείχτηκε ανέστησε το ακόμα και σήμερα διάσημο μουσικό κανάλι.

Ακόμα πιο ξεκάθαρο για την δουλειά του είναι το μήνυμα που πέρασε με την επόμενη διαφήμιση που σχεδίασε και υλοποίησε. Για την αρχική καμπάνια και γνωριμία του κοινού με τον σχεδιαστή ρούχων Tommy Hilfiger δημιούργησε το 1985 ένα παζλ όπου έλεγε «4 είναι οι μεγάλοι Αμερικανοί σχεδιαστές ανδρικών ρούχων». Για τα αρχικά R – M αντιστοιχούσε ο Ralph Lauren, για τα P – E o Perry Ellis, για το C – K ο Calvin Klein. Για τα Τ – H όμως; Έτσι κάπως άρχισε να ψιθυρίζεται το όνομα του Tommy Hilfiger παντού στο Μανχάταν. Αυτό είναι ίσως και το μέγα παράδειγμα για την φιλοσοφία πίσω από τις δημιουργίες του George Lois:

«….δεν χρειάζεται απαραιτήτως υψηλό budget ή εξαντλητικές έρευνες αγοράς. Η διαφήμιση μπορεί να είναι επιτυχής με απλό τρόπο, ξεκάθαρη έκφραση και να φαίνεται προκλητική στα μάτια του καταναλωτή. Η διαφήμιση εξάλλου δεν είναι επιστήμη, αλλά τέχνη και ταλέντο…»

Σταθμός για την καριέρα του αποτέλεσε η συνεργασία του με το περιοδικό Esquire το 1962. Κατά τις διαπραγματεύσεις έθεσε μόνο έναν όρο στον Harold Heins, αρχισυντάκτη του περιοδικού: «Αν μου απορρίψετε έστω και ένα εξώφυλλο, η συνεργασία θα λήξει αμετάκλητα». Τα 80 εξώφυλλα που συνολικά σχεδίασε ο George Lois αποτύπωναν τις αλλαγές που βίωνε η Αμερικανική κοινωνία τη δεκαετία του ’60. Ο πρώτος μαύρος Άγιος Βασίλης (δήλωσε κατά των ταμπού για την κατεστημένη λευκή εικόνα της Χριστουγεννιάτικης φιγούρας), ο πρόεδρος Nixon να βάφεται καθισμένος σε μία καρέκλα (πολιτικό σχόλιο / υπονοούμενο για τις σεξουαλικές του προτιμήσεις), ο Muhammad Ali δεμένος πισθάγκωνα με το σώμα γεμάτο βέλη όπως ο Άγιος Σεβαστιανός, η Ιταλίδα ηθοποιός Virna Lisi σε στυλ Merylin Monroe και να ξυρίζεται (ιδέα που είχε αρχικά προταθεί στην Merylin Monroe και ο Manager της την απέρριψε), ο Andy Warhol να πνίγεται σε μία κονσέρβα τοματόσουπας (σχόλιο προς την παρακμάζουσα τότε pop art), ο Jack Nicolson γυμνός μπροστά στην πισίνα του σπιτιού του διαβάζοντας εφημερίδα, αλλά και ένα απλά μαύρο εξώφυλλο με τη δήλωση ενός Αμερικανού στρατιώτη «Oh my God! We hit a girl!». Συνολικά 40 από τα 80 εξώφυλλα εντάχθηκαν στην μόνιμη συλλογή του μουσείου μοντέρνας τέχνης MoMA, της Νέας Υόρκης.

group1group2Με 10 βιβλία στο ενεργητικό του, διαφημιστικές καμπάνιες, σχεδιασμούς λογότυπων, περιοδικά και πολλές ακόμα εικαστικές παρεμβάσεις αξίζει σίγουρα να θεωρείται ένα από τα «σύγχρονα ιερά τέρατα της διαφήμισης»!

Για περισσότερες πληροφορίες δείτε:

http://www.tedxthessaloniki.com/talk_video/if-you-do-it-right-it-and-you-will-live-forever/
http://www.georgelois.com