Καλός ή κακός εργοδότης;

Κανείς δεν θέλει να εργάζεται για έναν κακό εργοδότη ενώ αντίθετα όλοι θέλουν να εργάζονται για έναν καλό εργοδότη.

Η ηγεσία έχει περιγραφεί ως «μια διαδικασία κοινωνικής επιρροής στην οποία ένα άτομο μπορεί να επιστρατεύσει τη βοήθεια και την υποστήριξη των άλλων για την υλοποίηση μιας κοινής εργασίας». Ηγέτης αντίστοιχα είναι κάποιος που είναι μπροστά και «οδηγεί». Με άλλα λόγια εμπνέει, δίνει συμβουλές, δίνει το (καλό) παράδειγμα, έχει όραμα και δέσμευση για την επίτευξη αυτού του οράματος, αλλά ταυτόχρονα και τις ικανότητες να το υλοποιήσει.

good bad bossΕδώ αναφέρεται μια σειρά κριτηρίων τα οποία αξιολογούν εάν εσείς ως εργοδότης (ή ο εργοδότης σας) είναι τελικά κακός ή καλός.

  1. Προσωπικότητα

Οι κακοί εργοδότες είναι συνήθως γοητευτικοί. Είναι αυτοί που κολακεύουν τους ανθρώπους, αλλά οι κολακείες – όπως και οι ίδιοι οι άνθρωποι – ξεχνιούνται αμέσως. Οι καλοί εργοδότες αντίθετα είναι ευγενείς. Δίνουν επαίνους όπου χρειάζεται, χωρίς να είναι υποκριτικοί και κριτική γίνεται μόνο όταν πραγματικά σημαίνει κάτι. Αυτοί οι άνθρωποι τείνουν να λαμβάνουν ρόλο προπονητών (coaches), παρά να φουσκώνουν το εγώ τους.

  1. Ιστορία και επιτυχίες

Οι κακοί εργοδότες παινεύονται συνεχώς για τα επιτεύγματά τους. Λένε μακροσκελείς ιστορίες για τη νίκη που κατάφεραν μόνοι τους ενάντια πολλών δυσκολιών. Οι καλοί εργοδότες από την άλλη πλευρά δεν κοιτούν να προάγουν συνεχώς των εαυτό τους και τα επιτεύγματά τους. Μοιράζονται τις εμπειρίες τους, αλλά μόνο για να τονίσουν σημεία που βοηθούν την ομάδα να διδαχθεί και να προχωρήσει.

  1. Στάση και διάθεση

Οι κακοί εργοδότες απαιτούν τον σεβασμό των άλλων. Αλίμονο στον εργαζόμενο ή τον συνεργάτη ο οποίος θα αρνηθεί να «προσκυνήσει» μπροστά τους ή που θα τολμήσει να υπονοήσει ότι δεν είναι τέλειοι. Αντιθέτως, οι καλοί εργοδότες κερδίζουν με την αξία και τα έργα τους τον σεβασμό. Αντιλαμβάνονται ότι δεν μπορεί να είναι ηγέτες, αν κανείς δεν τους ακολουθεί οικειοθελώς.

  1. Ευθύνες

Οι κακοί εργοδότες αποδίδουν ευθύνες. Αν τα πράγματα πάνε στραβά, είναι λόγω της ανικανότητας και των λαθών των άλλων. Αν όλα πάνε καλά, είναι επειδή εκείνοι είναι αποτελεσματικοί, ικανοί και έξυπνοι. Οι καλοί εργοδότες μοιράζονται το μερίδιο της επιτυχίας. Αν τα πράγματα πάνε στραβά, είναι γιατί ο εργοδότης ή ο ηγέτης έκανε λάθος. Αν όλα πάνε καλά, είναι μια νίκη για να την πιστωθεί η ομάδα του.

  1. Συμπαράσταση

Οι κακοί εργοδότες στερούνται συναισθημάτων συμπαράστασης ή ενσυναίσθησης. Για παράδειγμα, θα δυσανασχετήσουν εάν ένας εργαζόμενος ζητήσει άδεια για κάποιον οικογενειακό λόγο, λόγω υγείας ή για οτιδήποτε θα τον αποσπάσει από τη δουλειά του. Αντίθετα, οι καλοί εργοδότες έχουν συμπάθεια (empathy). Αντιλαμβάνονται ότι οι εργαζόμενοι έχουν πραγματική ζωή, που περιλαμβάνει μερικές φορές το άγχος και τη θλίψη. Συμπαραστέκονται επομένως και τους κάνουν να γυρνούν πίσω με δύναμη και όρεξη για δουλειά.

  1. Γνώμες και γνώσεις

Οι κακοί εργοδότες νομίζουν ότι τα ξέρουν όλα. Δεν έχει σημασία πού βρίσκονται, και για ποιόν λόγο, θεωρούν όμως τους εαυτούς τους εξυπνότερους όλων, πιστεύουν ότι η γνώμη τους είναι η σωστότερη και ούτο καθ’ εξής. Οι καλοί εργοδότες αντιθέτως προσλαμβάνουν εμπειρογνώμονες, ζητούν άλλες γνώμες και επιζητούν να μαθαίνουν συνέχεια νέα πράγματα. Ξέρουν ότι θα είναι πιο επιτυχημένοι αν βρίσκονται σε ένα περιβάλλον που μπορεί να τους κάνει κάθε μέρα καλύτερους.

  1. Τρόπος διοίκησης

Οι κακοί εργοδότες συχνά χειραγωγούν τους ανθρώπους. Βλέπουν τους υπαλλήλους και τους συνεργάτες τους ως πιόνια σε ένα «μεγαλύτερο παιχνίδι» που παίζουν αυτοί οι ίδιοι. Οι καλοί εργοδότες εμπνέουν τους ανθρώπους. Κάνουν τους πάντες να «παίζουν» στην ίδια ομάδα και το ίδιο παιχνίδι, για την επίτευξη των ίδιων κοινών στόχων.

  1. Χαρακτήρας

Οι κακοί εργοδότες απολαμβάνουν να μειώνουν τους ανθρώπους και τους συνεργάτες τους. Σε κάθε συνάντηση, ένας κακός εργοδότης θα βρει έναν τρόπο να εκθέσει έναν υπάλληλο και να τονίσει τα αρνητικά του σημεία. Οι καλοί εργοδότες από την άλλη πλευρά εστιάζουν στα θετικά σημεία, τα αρνητικά τα βλέπουν ως σημεία βελτίωσης και όχι ως εμπόδια, ενώ στόχος τους είναι πάντα η βελτίωση και η ανάπτυξη. Βοηθούν την ομάδα και τα άτομα ξεχωριστά, θέτοντας στόχους και αναπτερώνοντας το ηθικό.