Πώς να πάρετε σημαντικές αποφάσεις

Η σημασία και η δύναμη της ομάδας φαίνεται συνήθως στο τελευταίο στάδιο του έργου, όταν θέλουμε να «κάνουμε τη δουλειά» και να παράγουμε αποτελέσματα. Όταν έρθει όμως η ώρα να ληφθεί μία σημαντική απόφαση, η ομάδα δεν μπορεί να βοηθήσει. Είναι το σημείο που (δια-)φαίνεται ο ήγέτης, το ορθό σύστημα λειτουργίας και η άρτια μεθοδολογία.

DecisionmakingRev.jpgΕίναι λογικό και αναμενόμενο ότι όλοι ανεξαιρέτως ψάχνουν για πληροφορίες και συμβουλές όταν πρόκειται να παρθούν αποφάσεις. Και αν η διαδικασία αυτή δεν έρχεται φυσικά, ο επιχειρηματικός κόσμος μας εκπαιδεύει να ζητάμε ενεργά και άμεσα στοιχεία, πληροφορίες και να ελέγχουμε από κάθε άποψη την ισχύ της άποψής μας. Αυτή η διαδικασία έχει σαν στόχο να πιστέψουμε στην ικανότητά μας να κάνουμε υπερβάσεις και να αξιοποιούμε πλήρως τις δυνατότητές μας.

 

Συνήθως αυτή η πρακτική λειτουργεί και εξυπηρετεί τους σκοπούς μας. Υπάρχουν όμως και φορές που κάτι λείπει, με αποτέλεσμα να μην φτάνουμε στο άριστο αποτέλεσμα.

Η κύρια δύναμη που ασκείται μέσα από την ομάδα σκέψης είναι η μέση οδός ή η μέση ή η μέτρια λύση. Οι ομάδες τείνουν να εξομαλύνουν τις διαφορές και να λειαίνουν τις αιχμές. Γι’ αυτό και ότι μένει σαν αποτέλεσμα – ακόμα και των απανταχού δικηγόρων του διαβόλου – είναι μία μετριότητα, μία ασφαλής και  μικρότερου κινδύνου απόφαση, αλλά μία από τα ίδια…

Αν θέλετε να κάνετε και να επιτύχετε κάτι διαφορετικό, η μόνη γνώμη που πραγματικά έχει σημασία είναι δική σας. Οι αποφάσεις της ομάδας σας μπερδεύουν αλλά σας δίνουν και άλλοθι για πράγματα στα οποία ενδεχομένως να μην είχατε συναινέσει. Στην ομάδα τα άτομα είναι εν μέρει μόνο υπεύθυνα, ενώ όλοι μπορούν να είναι ταυτόχρονα λάθος. Και αν πάλι πάρετε την απόφαση, τότε όλοι κρύβονται πίσω από εσάς, το όραμά σας, το πάθος σας, το κίνητρό σας και την αίσθηση της ευθύνης.

Γι’ αυτό τον λόγο εμείς πιστεύουμε ότι θα δουλέψετε πιο σκληρά, ίσα ίσα για να αποδείξετε στους άλλου την αξία σας. Θα κάνετε τα πάντα ώστε να φέρετε εις πέρας την αποστολή σας.

Κάθε φορά, επομένως, που θα πρέπει να πάρετε μία σημαντική απόφαση, ακολουθήστε τα παρακάτω βήματα και συμβουλές για να είστε σίγουρος ότι εσείς παίρνετε την απόφαση – παρά τις συμβουλές, τις ιδέες και το feedback που είχατε:

 Αποφασίστε υπέρ μίας «απίθανης» ιδέας.
Επιλέξτε μία ιδέα ή αποφασίστε για κάτι που σας ενθουσιάζει και σας παρακινεί ακόμα και την νύχτα, αργά το βράδυ. Προχωρήστε σε κάτι που θα διστάζατε να κάνατε μέσα στην ημέρα… ή κάτι για το οποίο σας είπαν ότι ποτέ δεν θα δουλέψει.

 Αναζητείστε στοιχεία και όχι γνώμες.
Οι γνώμες και οι απόψεις των άλλων είναι πάντα χρήσιμες. Αρκεί να τις «μετράτε» ως στοιχεία, με επιχειρήματα και τεκμηρίωση και όχι απλά ως απόψεις. Οι γνώμες έχουν ένα ειδικό βάρος, όπως είναι αυτό της αξιοπιστίας, της συνέπειας, της γνώσης και της ασφαλούς κρίσης.
«Νομίζω ότι είσαι τρελός για να ανοίξεις ένα κατάστημα σε αυτή την αγορά». Μπορεί να είναι ακριβής, μπορεί όμως και να μην είναι ακριβής αυτή η άποψη. Σωστά; Εάν εκτιμάτε τη γνώμη του συγκεκριμένου ατόμου, θα πρέπει να του ζητήσετε να σας πει γιατί και πώς έφτασε σε αυτό το συμπέρασμα. Αγνοήστε οτιδήποτε δεν είναι δεδομένα – προειδοποιήσεις, ιστορίες, φήμη και προθέσεις και κρατήστε τα στοιχεία.

 Αξιολογείστε τα στοιχεία που έχετε βρει.
Η αξιολόγηση των στοιχείων είναι αρκετά εύκολη διαδικασία – αν καταφέρετε να απογυμνώσετε τα δεδομένα από την προσωπική άποψη του εκάστοτε ατόμου και τις αβάσιμες απόψεις. Κάντε μία λίστα με υπέρ και κατά. Ορίστε τα όρια που θεωρείται αδιαπραγμάτευτα, κάντε αντικειμενικό έλεγχο και πάνω από όλα κάντε αυτό που ξέρετε καλύτερα – φερθείτε έξυπνα.

 Ελέγξτε και αποφασίστε πόσο έντονα πιστεύετε σε αυτό που έχετε αναλάβει.
Η ανάλυση των στοιχείων και η αξιολόγηση αυτών μόνο μπροστά μπορούν να σας πάνε, δεδομένου ότι η κριτική σκέψη έχει την τάση να κατευθύνει προς πιο αντισυμβατικά πράγματα. Ένα καινοτόμο προϊόν συνήθως μοιάζει «σίγουρο» μόνο εκ των υστέρων και είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουμε ότι κάποιος πίστεψε σε αυτό πριν από κάθε άλλον.

 Είστε εσείς αυτός που πίστεψε από την αρχή;
Αν εσείς πιστέψατε στην ιδέα ή την απόφασή σας από την αρχή και βασιστήκατε σε στοιχεία και έγκυρες πληροφορίες – τολμήστε το! Ξεκινήστε μία νέα επιχείρηση, αναπτύξτε την υπάρχουσα, αλλάξτε προϊόν, αναβαθμίστε τις υπηρεσίες, δοκιμάστε νέες δραστηριότητες και κάντε ό,τι εσείς θεωρείτε αναγκαίο για να υπερασπιστείτε την επιλογή σας.